LESS is MORE

18天的病假,够了。(再多,人会变得更慵懒,日子会过得更漫长没意义)
*这几年来,我真的很少很少请假。就算去年尾去了台湾香港旅游,也不过动用了四天年假而已。反而,一旦告病假,还真的不少,而且至少都是1-2周以上的。呵呵~休息可真的是为了走更长远的路啊~

16天的独居,也够了。(再多,会不会熬出忧郁/发疯/不适合群居了?)

在这个小小的空间里。。。
有一张可供我平躺睡觉的可折可移动的床,够了。(不需要昂贵床头/床褥/床单/床架)
有一间可供我沐浴如厕的基本浴室,够了。(不需要华丽装潢,名贵马桶,蓬蓬头)
有一个简单的洗脸盆,镜子供我看清楚自己干净的容颜,够了。(不需要热冷水龙头等)
有一个Halogen Cooker,一个Thermal Cooker,一个pan可供我插电的插座,够了。(不需要瓦斯炉,高科技的厨具)
有一张桌子可让我摆放电脑,插座,充电器,书本,手机,文具等等。(够我用就好)

把自己隔离的这16天里,我真得觉得有这几件家具,厨具,用具和基本设施也可以简简单单地把生活过好。是因为我年纪大了吗?有这样的想法。。。还是病菌把我的脑给烧坏了?

把自己隔离的这16天里,我的每一餐都是无油,少盐的。第一,没必要为了这几天的膳食去买一小瓶的食油。第二,因为酱油也是豆子制成的,所以不可放酱油及黑酱油。用最基本的烹调法,把食材烹煮出最原始的美味。

把自己隔离的这16天里,我比我自己想象中更能胜任,更有自信完成以前没有挑战过的一些蔬果菜肴并根据自己的喜好和煮法,端出每天大不同的餐点。

把自己隔离的这16天里,我更有机会常常和自己对话,无拘无束地做自己。没有其他人的干涉/束缚/意见/唠叨。

德国建筑师路德维希· 密斯·凡德罗(Ludwig Mies van der Rohe) - 刚好也是翻阅《我敢在你怀里孤独》的最后几页里冒出这一句话 - Less is More.

Less complicated is often better understood and more appreciated than what is more complicated;
Simplicity is preferable to complexity, brevity in communication is more effective than verbosity.

You may not have a large number of hours to commit, but this means you have an incentive to prioritize your goals, and that just may help you focus and become optimally effective.

You may not have abundant resources, but this means your passion and purpose may be your greatest assets, and there's no limit to what you can accomplish when you invest yourself in a vision that moves and inspires you.

You may not have countless readers or customers, but this means you can focus on providing exceptional service, which can be far more valuable than dozens of cursory connections and standard experiences.

Most importantly, when we focus on doing less and doing it well, instead of doing more and assuming it's better, we're less scattered, more deliberate, less harried, and more present.

And really, isn't that what we want? It's not just the goals and the outcomes we visualize, it's the happiness and satisfaction we imagine we'll experience when we get there.

It may be the biggest advantage to doing less : we create more space to enjoy those things now.

Comments

Popular Posts